Selasa, 23 November 2010

Mampukah BN Ditumbangkan?

Kita sering diajukan persoalan tersebut. Adakalanya kita memberi jawapan yang enak - enak dan lunak untuk didengar. Kita memaksa diri kita dibuai mimpi yang indah dengan mengimpikan kemenangan yang hebat dan berjayanya Pakatan Rakyat melangkah ke Putrajaya. Bila difikirkan balik sedapnya angan - angan itu tiada tandingnya.

Tapi pernahkah kita berfikir secara mendalam apakah mampu Bn ditumbangkan? Dengan kaedah apa yang kita harus lakukan untuk membenam Bn. Apakah cukup sekadar dengan ceramah perdana, tulisan - tulisan pedas dan kritis dari blogger - blogger terhadap Umno dan Barisan Nasional? Apakah kita sudah memastikan Harakah dan Roket sampai ke tangan orang kampung?

Jika ditanya kepada saya, jawapannya TIDAK! Tidak sama sekali. Jangan mimpi jika mengikut logik akal Bn dapat ditumbangkan. Perjalanan kearah kemenangan secara total masih terlalu jauh. Kita mungkin menang bergaya di Semenanjung tapi di Kepulauan Borneo iaitu Sarawak dan Sabah masih lagi menjadi taruhan sejati buat Bn. Kawasan tersebut kawasan tabung keselamatan undi Bn. Cuba kita tanya pada diri kita sendiri secara jujur dan ikhlas. Jika Sarawak dan Sabah terus - menerus menjadi kawasan paling selamat buat Bn apakah mampu kita melihat Pakatan Rakyat menggantikan Bn?

Ada juga mengeluarkan idea, BN tidak kuat tapi Pakatan Rakyat yang bodoh. Bodoh kerana diri - sendiri bercakaran. Saya malas mahu mengulas apa yang berlaku kepada Parti Keadilan Rakyat. Saya mengharapkan lepas sahaja perhimpunan Agung mereka semuanya tamat. Saya bukan ahli parti. Ikutkan jika Bn itu adil dan SPR itu adil sudah lama saya menghumban keluar Pakatan Rakyat khasnya wakil - wakil rakyat PKR. Tapi atas dasar mahu menamatkan keangkuhan pemimpin Umno buat sementara waktu saya tekadkan hati juga untuk terus menyokong Pakatan Rakyat. Ketika PKR sedang bergolak, media Umno dengan senang hati memainkan isu tersebut. Setiap hari, tanpa penat. Bohong kalau tiada rakyat Malaysia yang termakan dengan dakyah tersebut. Imej PKR semakin busuk kerana percakaran yang mereka lalui sekarang ini. Sekarang langkah untuk memulihkannya berada ditangan Anwar Bin Ibrahim. Jika berjaya dia menghimpunkan kembali ratusan ribu anak muda maka selagi itulah Bn akan gagal merampas negeri - negeri yang sedang diperintah oleh Pakatan Rakyat.

Kekuatan utama Pakatan Rakyat adalah anak muda. Baik sebahagiannya besarnya dari orang Islam dan Melayu hinggalah ke Cina dan India. Jika pemimpin utama tidak menunjukkan minat mereka kepada anak muda maka jangan harap parti tersebut akan berkembang. PAS beruntung kerana TG Nik Aziz dilihat garang dan tegas. Cukup untuk menimbulkan rasa hormat dan dokongan penuh daripada anak muda. Jangan terkejut sekarang populariti Menteri Besar Kedah dikalangan anak muda melonjak naik. Kesannya kerana media perdana memutarkan bibit - bibit beliau memarahi media. Ya, akan ada yang kata itu tindakan tidak wajar. Tapi buat anak muda Kedah ianya sudah cukup menimbulkan rasa hormat dan sokongan penuh kerana beliau menunjukkan sifat penentangan yang kuat. Mungkin ada yang tidak percaya, silalah pergi ke Kedah dan soal anak - anak muda yang berada di sana. Jika keadaan terus - menerus sebegini maka PAS di sesetengah negeri berada di dalam keadaan yang cukup selesa. Bagaimana PKR?

Sengaja tidak mahu menyentuh DAP kerana parti tersebut sememangnya mendapat sokongan kuat daripada anak muda Cina dan India. Saya hanya khuatirkan pada PKR. Parti yang asalnya menjadi harapan anak muda dan menjadi kebanggaan anak muda untuk membawa benderanya kemana sahaja. Jika Anwar Ibrahim atau siapa sahaja yang berada dalam parti tersebut gagal menjadi ikon untuk anak muda. Maka siap - sedia untuk menghadapi kemerosotan undi dari anak muda.

Jadi dengan penulisan yang panjang lebar. Cuba kita renung sejenak khasnya PAKATAN RAKYAT. Mampukah kita semua menumbangkan Bn?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JANGAN JADI BACUL DENGAN TAK MELETAKKAN NAMA SENDIRI ATAU SAMARAN KETIKA HENDAK MENINGGALKAN KOMEN DI BLOG INI..ORANG YANG BERSELINDUNG DENGAN TANPA NAMA ORANG YANG TIDAK BERANI MEREMPUH KEBENARAN. JADI BLOG INI AKAN MENYIARKAN KOMEN - KOMEN ORANG YANG BERDAFTAR SAHAJA.