Jumaat, 10 April 2009

Khalid Yassin

Hari ini aku nak tulis benda yang luar dari kepompong politik. Kekalahan yang diterima oleh BN cukup memalukan buat PM yang baru, TPM yang dan menteri - menteri kabinet dapur yang baru. Aku? memang cukup berpuas hati.

Hari ini aku nak berbicara seorang tokoh agama yang boleh dikatakan agak disegani di antarabangsa. Khalid Yassin atau Sheikh Khalid Yassin bagi yang menjadi anak murid beliau atau yang sering mendengar kuliah - kuliah beliau.

Sejarah Hidup

Khalid Yassin asalnya merupakan penganut agama Kristian di Brooklyn. Beliau memeluk Islam ketika ramai anak muda Afro-Amerika memilih Islam sebagai cara baru dalam kehidupan mereka dan kebanyakkannya telah dipengaruhi oleh satu kumpulan Islam yang terlalu ekstrem pergerakannya iaitu Nation Of Islam. Kenapa aku mengatakan pergerakan ini terlalu ekstrem, pergerakan ini telah memperkenalkan Islam hanya itu orang kulit hitam (serupa macam Yahudi).

Tapi, Khalid Yassin telah membuat satu transformasi yang bagus kerana dari menganuti Islam cara yang cacat itu kepada cara menganuti Islam yang lebih bersifat universal hasil daripada penghijrahan yang dilakukan oleh Malcolm X ataupun nama penuhnya Malik El-Shabaaz.

Sumbangan

Sumbangan Syeikh Khalid Yassin atau Abu Muhammad terhadap gerakan Islam terlalu banyak. Tulisan beliau yang telah dibukukan terlalu banyak. Belasan buku ilmiah yang telah dikeluarkan. Aku pernah ikut sekali ceramah beliau di Bandar Tasik Selatan pada tahun 2006. Memang gaya ceramah beliau selalu menggalakan persaudaraan, berani untuk membuat perubahan, dan berani menegakkan keadilan. Gaya ucapan beliau memang memukau dan sememangnya beliau mempunyai karisma yang cukup baik.

Antara belasan buku yang dihasilkan, aku cukup berminat dengan satu tajuk buku yang bertajuk The Strangers. Antara isi pati buku tersebut yang menyebabkan aku minat sangat adalah :



Tujuan aku menulis perihal insan ini kerana kagum dengan sikap berani berubahnya. Kesimpulan yang dapat aku beritahu adalah kita sebagai insan harus berani berubah. Berubah demi untuk kebaikan. Jika tidak mahu berubah maka kita akan selama - lamanya akan berada di satu tahap sahaja dan jika tidak mahu berubah kita akan senantiasa berasakan diri kita sudag cukup sempurna walhal kita di mata masyarakat adalah sebagai insan yang cukup jelek. Sebagaimana isi kandungan syarahan beliau di video tersebut, jika kita memperjuangankan kebenaran dan kita dianggap ganjil oleh masyarakat, jangan khuatir. Kerana itulah sifat orang yang berjuang untuk perubahan dan buat yang memegang ajaran Islam yang mengikut Sunnah dan akidah para salaf jangan takut. Walaupun kita digelar dengan pelbagai gelaran oleh mereka yang tidak suka kepada perubahan biarkan. Kita memang akan dianggap ganjil oleh masyarakat yang berfikiran sedemikian tapi yang penting kita tahu apa yang kita buat itu tidak lari dari ajaran Al-Quran dan As-Sunnah..

Sekian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JANGAN JADI BACUL DENGAN TAK MELETAKKAN NAMA SENDIRI ATAU SAMARAN KETIKA HENDAK MENINGGALKAN KOMEN DI BLOG INI..ORANG YANG BERSELINDUNG DENGAN TANPA NAMA ORANG YANG TIDAK BERANI MEREMPUH KEBENARAN. JADI BLOG INI AKAN MENYIARKAN KOMEN - KOMEN ORANG YANG BERDAFTAR SAHAJA.