Rabu, 21 Januari 2009

Harga Barang Naik Lagi!!!

Adoiiii,
Aku baru je nak sembang fasal dunia perlumbaan drag yang bakal berlangsung bulan 4 tahun ini. Tup - tup dengar cerita fasal harga gula nak naik lepas Tahun Baru Cina. Apa lagi kerajaan Barisan Nasional ini nak daripada kita. Sudahlah produk gula ini dimonopoli oleh tauke Cina Mr. Robert (maaf ini bukan bertujuan racist). Umum diketahui setiap produk yang dimonopoli oleh seseorang individu sudah pasti mengundang bahaya kenaikkan harga.

Apabila harga mahu naik sahaja, taktik yang sering digunakan, gula tidak ada dalam pasaran, peniaga sorokkan barang, barang kena kuota. Masih ingatkah lagi saudara sekalian tahun lepas disaat kegilaan kerajaan Barisan Nasional menaikkan harga minyak dan sebelum mereka diberi "penampar" oleh rakyat. Semua benda terpaksa dinaikkan harganya. Semua memberi alasan terpaksa naikkan harga barang kerana harga minyak naik. TNB pun terpaksa menaikkan tariff elektrik kerana memberi alasan elektrik bergantung juga kepada minyak atau arang batu yang dibeli oleh IPP.

Sekarang harga minyak telah turun. Tapi harga barang kenapa masih tidak turun? Jangan salahkan peniaga. Salah kerajaan Malaysia. Kerana kerajaan Malaysia begitu cerdik dengan mewujudkan badan - badan swasta IPP yang mengurus perjalanan TNB. IPP yang mengawal kenaikan atau penurunan tariff elektrik Malaysia. Jika tariff elektrik tak boleh turun mana mungkin pengusaha kilang boleh menurunkan harga produk mereka. Semua kita tahu kilang - kilang menggunakan mesin untuk menghasilkan produk mereka dan mesin - mesin itu pula menggunakan elektrik. Jadi mana mungkin mereka boleh menurunkan harga barang jika tariff elektrik tidak turun. Puncanya? TNB dan IPP.
Saudara pembaca semua boleh lihat tulisan yang mengutuk keras peranan orang tengah seperti IPP ini. Kerana IPP inilah tariff elektrik kita tidak akan turun sama sekali..percayalah.

Tapi para pembaca jangan silap dengan mengatakan saya ingin membela Mr. Robert (Kapitalis). Saya memberi contoh TNB dan IPP kerana merekalah yang memonopoli urus niaga elektrik. Hasilnya kita sebagai rakyat Malaysia yang terpaksa menanggung. Begitu juga dengan gula. Kerana Robert yang monopoli perniagaan ini maka kita terpaksa menghadapi karenah tauke gula ini. Sudah lama beliau mengidamkan kenaikan harga gulanya itu..Ya dia salah, kerajaan Malaysia yang diperintah oleh Barisan Nasional yang salah kerana mereka yang membuat kerja gila seperti ini!!!

Banyak lagi kepincangan dalam negara kita ini.

Bila lah kesengseraan kita ini berakhir ini.

Dan aku bilalah aku boleh bicara soal perlumbaan drag ini (dalam dunia perlumbaan ini juga banyak kepincangan yang telah berlaku di bawah pengurusan SIC yang bakal aku dedahkan).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JANGAN JADI BACUL DENGAN TAK MELETAKKAN NAMA SENDIRI ATAU SAMARAN KETIKA HENDAK MENINGGALKAN KOMEN DI BLOG INI..ORANG YANG BERSELINDUNG DENGAN TANPA NAMA ORANG YANG TIDAK BERANI MEREMPUH KEBENARAN. JADI BLOG INI AKAN MENYIARKAN KOMEN - KOMEN ORANG YANG BERDAFTAR SAHAJA.