Jumaat, 11 Februari 2011

Menanti Laungan Rakyat

Cemburu aku kepada rakyat Tunisia. Cemburu aku kepada rakyat Mesir. Cemburu aku pada rakyat Yaman. Cemburu aku pada rakyat Jordan. Cemburu aku pada rakyat Algeria. Cemburu kerana mereka berani menyuarakan pendapat mereka. Mereka tanpa segan - silu menuntut hak mereka kepada penguasa yang lama berkuasa dan zalim.

Aku cemburu kerana laungan rakyat yang suatu ketika dahulu di Malaysia amat ditakuti. Aku cemburu kerana suara rakyat sudah kurang kedengaran. Kali terakhir aku mendengarnya ketika menyokong kerajaan negeri Selangor mempertahankan air percuma kepada rakyatnya. Bilakah agaknya suara rakyat akan berkumandang sekali lagi.

Ketika artikel ini sedang ditulis jutaan rakyat Mesir sedang bergembira menyambut kemenangan menggulingkan pemimpin yang menjadi pencacai Israel. Pembunuh rakyat Palestin. Mereka sedang berpelukan dan menangis kegembiraan kerana telah berjaya menggulingkan pemimpin yang zalim, jahat dan kejam ini iaitu Hosni Mubarak. Aku cemburukan rakyat Mesir. Kalian semua pejuang rakyat. Kalian semua telah syahid di jalan yang benar. Syurga sedang menunggu kalian. Menjatuhkan pemimpin yang bersubahat dengan Yahudi adalah penting.

Aku rindukan suara rakyat Malaysia. Aku rindukan laungan oleh ratusan ribu rakyat pada tahun 1998, 2000, 2007, 2009 dan terakhir 2010. Aku rindukan bagaimana kita berarak sama. Membentuk rantai manusia dan bergerak menuju kedepan. Dihadapan kita telah bersiap - sedia aparat Umno dan BN. Berwarna merah. Amaran diberi. Kita tetap tidak mundur. Kita maju kedepan, terus maju. Laungan makin kuat kedengaran. Kita akan bertambah semangat kalau ada orang yang kita harapkan ada bersama kita. Pancutan air kimia dilepaskan. Kita tidak berundur. Gas pemedih mata dilepaskan, kita tetap tidak berundur. Kita berkumpul kembali.

Rakyat Malaysia semua, tidakkah kalian semua rindukan detik itu? Kita dalam keadaan semua harga barang naik. Gaji tidak naik. Kita semakin hidup susah. Walaupun kita masih boleh makan, tapi kita tetap mengeluh mengenang nasib kita di masa hadapan. Orang susah seperti kita ini sangat terkesan dengan kenaikan harga barang.

Rakyat Malaysia, jalanraya sedang menunggu kita. Laungan keramat sudah lama tidak keluar dari anak tekak kita. Bangunlah, bangkitlah...Masa depan Malaysia ditangan kita!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JANGAN JADI BACUL DENGAN TAK MELETAKKAN NAMA SENDIRI ATAU SAMARAN KETIKA HENDAK MENINGGALKAN KOMEN DI BLOG INI..ORANG YANG BERSELINDUNG DENGAN TANPA NAMA ORANG YANG TIDAK BERANI MEREMPUH KEBENARAN. JADI BLOG INI AKAN MENYIARKAN KOMEN - KOMEN ORANG YANG BERDAFTAR SAHAJA.