Isnin, 28 Disember 2009

Bangkitlah Orang Asal Di Sarawak

Hari ini darah aku rasa mendidih sangat - sangat. Rasa marah yang membuak sangat - sangat. Rasa mahu menangis membuak sangat - sangat.

Sebab apabila aku membaca kenyataan ketua kaum Penan di Sarawak yang merasa sedih dengan penindasan BN di Sarawak yang merampas tanah nenek moyang mereka secara paksa dan kejam. Tanpa ada rundingan!!

Aku rasa marah, sedih dan menyirap kerana kita yang memperjuang hak semua kaum di Malaysia ada masanya meninggalkan mereka ini. Termasuk aku. Meninggalkan mereka berjuang secara berseorangan. Tapi aku berjanji mulai saat ini selain memperjuangkan kepentingan rakyat bawahan, mereka yang berada di Sabah dan Sarawak juga akan diberikan perhatian sebaik mungkin...

Bacalah kenyataan kaum Penan ini :

Balan Balang, seorang ketua suku kaum Penan mengeluh ketika bercakap mengenai ampangan Murum - satu daripada 12 ampangan mega tersebut - yang bakal dibina di kawasan pemburuan dan perkuburan nenek moyang suku kaumnya.

"Kerajaan ini sangat jahat. Pada masa dulu orang memerangi kami dengan menggunakan kapak atau lembing. Pada hari ini, mereka memusnahkan kehidupan kami dengan hanya menandatangan beberapa keping kertas," katanya.

"Kaum saya tidak mahu meninggalkan tempat kami ini. Kami mahu mati di sini," katanya, yang sebelum ini meredah hutan untuk mendapatkan pertolongan peguam penduduk asal di Miri.

Aktivis hak asasi manusia mahu mengelak berulangnya tindakan pemindahan kira-kira 15,000 penduduk asal dari kawasan Bakun yang tidak gembira hidup di kawasan penempatan baru.

Sumber : Malaysiakini

Bangunlah orang Asal...bangun...lawan sampai titisan darah terakhir!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JANGAN JADI BACUL DENGAN TAK MELETAKKAN NAMA SENDIRI ATAU SAMARAN KETIKA HENDAK MENINGGALKAN KOMEN DI BLOG INI..ORANG YANG BERSELINDUNG DENGAN TANPA NAMA ORANG YANG TIDAK BERANI MEREMPUH KEBENARAN. JADI BLOG INI AKAN MENYIARKAN KOMEN - KOMEN ORANG YANG BERDAFTAR SAHAJA.