Isnin, 21 Disember 2009

Rakyat Makin Lama Makin Tertindas

Aku tak nak bicara soal demokrasi, hak bersuara, hak bebas berhimpun sebab sudah ramai yang akan membincangkan perkara tersebut.

Hari ini aku nak menulis secara ringkas mengenai hak kehidupan rakyat yang semakin lama semakin tertindas.

GST atau Akta Tambahan Cukai akan diperkenalkan tahun 2010. Makna kata lain, kita sebagai pengguna akan dipaksa membayar lebih jika mahu membeli barangan dan perkhidmatan.

Cuba kita renung balik khasnya pekerja swasta dengan gaji yang rendah, mampukah kita membeli - belah dengan hati yang tenang. Mahukah anak muda khasnya yang bujang ini mahu membeli nasi goreng dengan harga RM5.00 dengan gaji yang masih tidak berganjak dari 3 tahun dahulu. Alasan yang diberi oleh kerajaan kerana mahu membangunkan negara. Walhal negara sudah tidak punya wang. Petronas sudah mula mencatatkan keuntungan yang tidak memberangsangkan. Puncanya kerana kerajaan yang diperintah oleh Umno boros berbelanja. Mereka hanya tahu membangunkan bangunan bukannya ekonomi!! Hasilnya kita rakyat dipaksa membayar cukai yang tinggi. MEREKA SUDAH UMPAMA PENJAJAH BRITISH!!

Sekarang saham - saham GLC akan dijual kepada pihak luar yang mampu membelinya. GLC fungsinya dahulu untuk menguntungkan dan mengkayakan negara ini. Walaupun dibantah sesetengah pihak kerana sudah pasti harga barang akan naik namun setiap keuntungan itu akan masuk ke kantung wang negara. Tapi jika GLC ini dijual sudah pasti setiap keuntungan yang dikecapi tidak masuk ke kantung negara. Jadi kenapa mereka menjualnya? Kerana negara sudah tidak punya wang. Jika menjual GLC ini, negara akan memperolehi duit dalam jangka masa pendek. Jangka masa panjang? Rakyat yang menderita. Harga barang sudah pasti akan dimaksimumkan.

Jadi aku nak tanya pada semua orang....masihkah kita mahu memilih kerajaan macam ini?

Memang betul rakyat yang menentang mereka dahulu mengatakan "BN - Barang Naik!!"

2 ulasan:

JANGAN JADI BACUL DENGAN TAK MELETAKKAN NAMA SENDIRI ATAU SAMARAN KETIKA HENDAK MENINGGALKAN KOMEN DI BLOG INI..ORANG YANG BERSELINDUNG DENGAN TANPA NAMA ORANG YANG TIDAK BERANI MEREMPUH KEBENARAN. JADI BLOG INI AKAN MENYIARKAN KOMEN - KOMEN ORANG YANG BERDAFTAR SAHAJA.