Khamis, 27 Ogos 2009

Ciri - Ciri Anak Muda Malaysia Baru (5)

Macam aku selalu cakap tahun 2004 merupakan tahun yang paling buat Barisan Alternatif. Kalah teruk, Terengganu hilang, undi jatuh dan macam – macam lagi. Kita rakyat yang memperjuangkan kebenaran hanya mampu melihat dari jauh. Melihat dengan penuh rasa kecewa. Kecewa kerana kita yang mampu mengulangi sejarah 1999 tapi gagal kerana ego, ketaksuban oleh parti – parti tua ini.

Aku mendiamkan diri semenjak tahun itu. Mana taknya, dengan kewafatan ayahanda tercinta benar – benar mengubah kehidupan peribadi aku. Rakan – rakan seperjuangan juga sudah mula senyap kerana sibuk dengan tugasan masing – masing. Ada yang sudah berkahwin, pergi Korea, ada di Felda, sambung belajar dan lain – lain. Tapi semangat perjuangan tetap utuh. Semangat mahu melihat Umno dan Bn tumbang tetap berkobar – kobar.

Anak muda Malaysia pada hari ini tidak mengharapkan pelukan mesra daripada parti pembangkang atau Pakatan Rakyat, anak muda hari ini tidak mengharapkan pujian, tidak mengharapkan mereka yang mempunyai nama besar menegur mereka, tidak langsung mengharapkan apa – apa pangkat daripada orang – orang politik. Kami tetap manusia biasa yang ada teman wanita, kereta, kerja, tanggungjawap kepada keluarga (yang paling penting) dan sebagainya. Tapi apabila semboyan perjuangan ditiupkan kami datang, kami hadir, kami berada di barisan hadapan. Kami tidak gentar dengan gas pemedih mata, kami tidak gentar dengan air kimia FRU, kami tidak gugur semangat apabila melihat keberangkatan anggota FRU yang lengkap bersenjata. Sumpah atas nama Tuhan Kaabah, kami tidak takut. Tapi kami tetap manusia yang biasa. Walaupun aku secara peribadi pernah diperli oleh seorang sahabat dalam perjuangan, “Hey, kau ni asyik demo ja, cuba jadi organizer”. Tapi aku tetap aku. Aku tetap anak muda biasa yang ada di jalanan. Tidak pernah mengharapkan muka aku masuk suratkhabar HARAKAH, Suara Keadilan, Malaysiakini, dan lain – lain. Semua anak muda begitu.

Ketika demo anti – kenaikkan minyak di KLCC, ribuan anak muda yang tidak pernah ditegur oleh Husam Musa, Cikgu Bad, Dr. Dzulkifli Ahmad, Anwar Ibrahim, dan lain – lain berada di barisan hadapan. Tapi niat kami hanya satu. Di mana ada syaitan, di situ mata petir kami rejamkan. Di mana ada Bn di situ ratusan ribu anak muda akan ada. Ketika demo BERSIH 2 tahun lepas yang bertempur dengan FRU di Masjid Jamek adalah anak – anak muda yang datang dari seluruh negara (anak muda bererti bawah 40 tahun kalau ikut definisi yang aku faham). Ketika demo anti PPSMI, anak – muda yang bertempur dengan FRU, yang memegang cota FRU, yang merempuh halangan FRU. Sila tanya mereka, pernahkah ahli politik Pakatan Rakyat menegur mereka? Pernahkah mereka menjadi organizer sesuatu demo? TIDAK..niat mereka hanyalah satu. Perjuangan yang ikhlas, perjuangan yang tidak perlu diberi perhatian, perjuangan yang tidak perlu dibalas dengan belaian mesra Anwar Ibrahim. Cukup hanya Tuhan yang Maha Mencipta membalasnya. Anak muda Malaysia tetap menjalani kehidupan biasa. Melepak di KLCC, melepak di Hartamas, melepak di SS15 Subang dan sebagainya. Tapi niat mereka tetap seperti mana yang aku beritahu tadi, PERJUANGAN SUCI MENENTANG BN.

Anak muda Malaysia cukup pantang apabila kegiatan di sebalik tabir mereka dihendap. Sebagai contoh artikel aku mengenai anak muda yang cool, aku ditegur dengan mengatakan “kalau solat tak tinggal lagi COOL”. Benar nasihat itu baik. Teramat baik, tapi aku berani cakap kerana tempat yang aku tunjuk itu menjurus kepada persepsi negatif oleh mereka yang konon baik sangat terus ditajinya aku. Itu yang berlaku di luar sana juga. Apabila melihat mereka yang berambut panjang, berseluar jeans, minum – minum di kafe – kafe terus dilihat tidak baik. Tidak solat, tidak Islamik. Walhal belum tentu yang berkata sedemikian apabila berhujah dengan mereka yang kononnya tidak baik ini mampu menangani kepetahan mereka. Kadang – kala aku tergelak seorang diri, apabila melihat mereka yang mudah menilai mereka yang berpakaian tidak seperti mereka. Ya benar, anak muda sekarang ini ramai yang dah tonggang – langgang, rosak moralnya tapi jangan dipukul rata sehingga membabitkan mereka yang tidak berdosa ini. Aku teringin nak tanya, kalau hangpa boleh lepak dekat kedai mamak minum teh tarik lepas itu sembang politik sampai pukul 12 malam itu, kira bagus sangat ke?? Dont Judge A Book By Its Cover...tu pepatah orang putih.

Ketika pilihanraya 2008, mereka yang dilihat yang tidak islamik, tidak bermoral, tak solat kononnya dan sebagainya, mereka inilah yang memberi undi kepada Pakatan Rakyat. Mereka inilah yang membenam Sharizat Jalil, mereka inilah menggodam KJ di Rembau, mereka inilah yang meranapkan kerajaan angkuh peroboh kampung Melayu di Selangor, mereka inilah yang meruntuhkan kerajaan Kedah, mereka inilah yang telah merampas Perak. Kenapa ketika pilihanraya baru mereka ini yang KONON dilihat macam tak Islamik diburu untuk memberi untuk tapi apabila sudah kami di kutuk dengan kata – kata yang tak masuk? Sebab itu rata – rata anak muda Malaysia mengangkat DSAI, Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, TG Nik Aziz, dan seangkatan dengan mereka kerana mereka ini meraikan anak muda. Mereka yang ini yang mendidik anak muda supaya berfikiran kritis, tidak jumud, tidak taksub dengan mana – mana pendapat. Anak muda Malaysia bukannya bodoh. Bukan taksub kepartian tak tentu pasal. Kami mahu yang terbaik buat Malaysia.

Inilah ciri – ciri anak muda Malaysia. Mereka tidak sesekali mahu menonjol dalam seni tempur ahli politik Malaysia. Mereka sudah boleh berfikir. Siapa yang jahanam, perangai macam musibat dan siapa yang baik di mata mereka. Mereka tetap meneruskan kehidupan normal. Macam aku dan kawan – kawan yang lain, sebulan sekali (kecuali Ramadhan) mesti ke Sepang tengak perlumbaan DRAG. Ada yang melilau di The Curve, melepak di OU Shopping Complex beli baju baru dan macam – macam lagi. Tapi jangan diselongkar peribadi mereka. Jangan sesekali cuba mengatakan mereka ini tidak Islamik. Macam aku habaq kat hangpa semua, bila semboyan berbunyi, mereka inilah berlari ke hadapan. Mereka inilah yang akan menjadi TENTERA RAKYAT yang berada di barisan yang paling hadapan bersama – sama Unit Amal PAS.

Kami berbeza pendapat sesama sendiri. Dari muzik hingga ke politik. Tapi niat tetap satu. Zionis BN mesti dihapuskan. Hapus sama sekali. Kami tidak taksub dengan pegangan politik kami. Aku ada teman yang tebal dengan perjuangan Islamnya, ada yang tebal dengan sosialisnya. Tapi apabila saat berdepan dengan musuh iaitu teman yang TOTOK Umno, kami tutup segala bibit – bibit perdebatan yang mampu memberi ruang sahabat yang lagi seorang itu membelasah kami. Kami tidak BODOH untuk memberi ruang walaupun seinci kepada pihak musuh untuk membelasah kami. PAS dan DAP harus ambil pendekatan sebegini. Kedua – dua parti tua di Malaysia. Pengalaman yang banyak. Keperitan ketika berjuang teramat tinggi. Tapi jangan lupa EGO antara mereka juga amat tinggi. Ambil contoh isu arak, kenapa Hassan Ali tidak bawa berbincang dulu. Kenapa harus mengambil tindakan yang cukup drastik dan kelam – kabut sehinggakan orang luar menganggap Islam agama yang tidak boleh dibawa berbincang. Ambil lagi satu contoh, DAP ketika isu ladang ternakan babi haram di Kedah. Mereka menjunjung undang – undang. Suruh kita patuh pada undang – undang tapi apabila isu ini terjadi, lihatlah kebodohan yang ditunjukkan. Ya benar, MB Kedah melakukan kesilapan juga kerana tidak menyediakan tempat sebelum kawasan itu dirobohkan. Anak muda benci dengan perkara – perkara sengal macam nie. Kami menaruh harapan tinggi agar Pakatan Rakyat dapat menumbangkan BN. Dapat membuang mereka di laut dan benam mereka ke dalam lubang TAIK. Tapi apabila melihat kegopohan sesetengah ahli politik dalam PR..aduhaiii...kenapa bodoh sangat nie.

Penutup untuk episod ini, aku, engkau, hang, semua anak muda Malaysia sentiasa bersatu menentang kezaliman. Kami tidak perlu rakan yang mengaku rakan tapi hanya digunakan untuk berdemo sahaja atau kegiatan politik mereka. Kami tidak perlu kepura – puraan yang jijik macam itu. Kami secara tidak sengaja akan menjadi satu pasukan yang mantap apabila sesuatu demo terjadi. Medan kami di jalanraya. Kami percaya jalanraya mampu menumbangkan BN. Pilihanraya hanya sebahagian alat kosmetik dalam dunia demokrasi yang boleh dimanipulasi oleh Zionis Bn. Ingat kepada semua ahli politik Malaysia khasnya PR, kami anak muda tidak perlu menjadi ahli parti kalian semua, kami tidak perlu menjadi organizer demo. Tidak perlu!!

SEBAB ANAK MUDA MALAYSIA BERSATU DI JALANRAYA

ANAK MUDA MAHU MENUMBANGKAN BN

ANAK MUDA TIDAK BERPARTI TAPI TAHU YANG MANA BENAR YANG MANA ZALIM

ANAK MUDA MALAYSIA BERSATU..MENENTANG UMNO DAN ZIONIS BN!!

4 ulasan:

JANGAN JADI BACUL DENGAN TAK MELETAKKAN NAMA SENDIRI ATAU SAMARAN KETIKA HENDAK MENINGGALKAN KOMEN DI BLOG INI..ORANG YANG BERSELINDUNG DENGAN TANPA NAMA ORANG YANG TIDAK BERANI MEREMPUH KEBENARAN. JADI BLOG INI AKAN MENYIARKAN KOMEN - KOMEN ORANG YANG BERDAFTAR SAHAJA.