Selasa, 10 Februari 2009

Kata - Kata Hang Jebat

Kata-Kata Hang Jebat

"Jangan! Jangan sembah aku. Aku bukan gila disembah. Aku bukan sebagai Sultan
Melaka yang mengagung-agungkan pangkat dan kebesarannya. Aku Jebat, rakyat
biasa. Pangkat aku untuk kepentingan rakyat. Bergerak aku untuk membuat jasa
kepada rakyat, dan aku rela mati untuk rakyat.. kerana aku mahu keadilan,
keadilan. Keadilan..."


walaupun cerita Hang Jebat derhaka ini tidak pernah wujud dalam realiti sejarah negara kita. Sila klik di sini dan cari perkataan Hang Jebat dan anda dapat saksikan bagaimana Hang Jebat itu wafat...tapi sengaja aku post kan kata - kata ini..Sejarah Hang Jebat telah diputar belit oleh Sultan pada tahun 1876 yang kemudiannya telah mengarahkan penulis upahan untuk mereka cipta sejarah fantasi agar rakyat ketika itu jangan menderhaka kepada Sultan.

Namun kita pada hari ini dan terpengaruh dengan sejarah tersebut mula sedar apa yang Hang Jebat buat itu ada baiknya..keadilan harus ditegakkan tak kira apa pangkat kamu sekali pun..

p/s ada baiknya juga..kata - kata Hang Jebat ini boleh menaikkan semangat rakyat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JANGAN JADI BACUL DENGAN TAK MELETAKKAN NAMA SENDIRI ATAU SAMARAN KETIKA HENDAK MENINGGALKAN KOMEN DI BLOG INI..ORANG YANG BERSELINDUNG DENGAN TANPA NAMA ORANG YANG TIDAK BERANI MEREMPUH KEBENARAN. JADI BLOG INI AKAN MENYIARKAN KOMEN - KOMEN ORANG YANG BERDAFTAR SAHAJA.