Isnin, 12 Oktober 2009

Jangan Disalahkan Pengundi Bagan Pinang

Kekalahan pertama dalam siri pilihanraya kecil Malaysia yang dihadapi oleh Pakatan Rakyat mungkin agak pedih bagi sesetengah pihak. Ada juga yang menganggap kekalahan ini satu hikmah. Hikmah yang mampu membuatkan sesetengah pihak yang beria mahu bekerjasama dengan Umno, perbalahan sesama sendiri, tidak menaikkan martabat mereka yang sebenarnya dapat merenung nasib mereka sekarang ini.

Pakatan Rakyat terlalu selesa dengan kemenangan demi kemenangan yang berada acapkali perolehi. Sehinggakan ada yang merasakan rakyat sudah 100% berada di sisi mereka. Rakyat Malaysia tidak bodoh. Sudah berapa lama mereka membiarkan Zionis Bn memerintah namun mereka telah berjaya menghumban mereka ke lembah hina pada 8 Mac 2008.

1998 - 2001 merupakan tahun kebangkitan rakyat namun BN tetap juga gagal ditumbangkan malah majoriti 2/3 juga gagal dicantas. Walaupun kebangkitan pakatan pembangkang di beberapa kerusi parlimen, rakyat Malaysia tetap tidak berani memberi harapan yang menggunung kepada pembangkang. Sehinggalah kesombongan sebuah parti tertua di Malaysia yang membawa kepada pepecahan Barisan Alternatif, rakyat Malaysia menghukum pembangkang dengan hampir - hampir saja pembangkang kalah teruk.

Tahun 2008 merupakan kebangkitan mega buat pembangkang. Dari utara hingga selatan, pembangkang menunjukkan kekuatannya. Kedah, Pulau Pinang, Perak , dan Selangor dapat dirampas dari tangan Bn. Rakyat menangis kegembiraan melihat regim yang selama ini angkuh dan zalim hampir tersungkur di lantai. Rakyat menunggu dengan tabah, menanti satu pakatan baru yang kukuh dapat memberikan satu alternatif pemerintahan yang lebih menyakinkan.

Antara isu - isu yang mampu menyebabkan Bn tersungkur di beberapa negeri hanyalah satu. Jika poket rakyat terganggu atau sengaja diganggu maka bersiap - sedialah dan nantikanlah gelombang baru untuk membelasah mereka yang menyebabkan pintu rezeki mereka terganggu.

Hulurkanlah isu - isu penting. Rasuah, penyelewangan kuasa, kezaliman, perkauman apa sahaja, jika hak mereka secara mutlak dan pintu mereka tidak diganggu jangan harap sesuatu regim itu dapat ditumbangkan. LDP ditumbangkan oleh rakyat Jepun bukan semata - mata isu rasuah atau penyelewangan kuasa. Isunya adalah kerana keadaan ekonomi Jepun yang semakin lama semakin tenat dan ini sudah pasti menaikkan kemarahan rakyat Jepun dan mula mencari alternatif lain. Maka muncullah DPJ yang membicarakan soal bagaimana bobroknya pemimpin LDP dalam menangani isu ekonomi. Mereka tampil dengan suatu dasar ekonomi baru yang akhirnya mendapat perhatian rakyat. Apabila perhatian rakyat kearah mereka, barulah mereka mula menyelitkan isu kezaliman atau secara lebih tepat penyelewangan kuasa oleh pimpinan LDP. Maka LDP secara total tumbang di Jepun.

Begitu juga di Malaysia. Apabila isu kenaikkan harga minyak dimainkan, koridor sana sini dilekehkan, kos sara hidup semakin meningkat, barang keperluan semakin meningkat rakyat mula menunjukan minat kepada Pakatan Rakyat. Apabila PAS, KeADILan dan DAP tampil dengan suatu dasar ekonomi masing - masing, rakyat tak kira Melayu, Cina dan India secara bangga menyatakan sokongan kepada mereka. Apabila sokongan mulai diterima, maka isu - isu kezaliman seperti ISA, perkauman, rumah setinggan yang secara paksa diroboh akhirnya juga mendapat perhatian. Hasilnya? Bn kalah beberapa negeri.

Bagan Pinang Pakatan Rakyat gagal menerangkan isu - isu sebegini. Malah isu - isu seperti Kugan, Teoh, kepala lembu kalau ikut kata beberapa sumber tidak dimainkan dengan baik. Isu harga minyak naik gagal mendapat perhatian. RON 95 yang dijanjikan RM 1.75 namun dinaikkan RM 1.80 tidak mendapat perhatian. Tambang bas sekolah, teksi yang dinaikkan juga tidak dimainkan. Jika dulu DSAI muncul di pentas ceramah, antara janji beliau, menang Malaysia turun harga minyak. Sekarang di Bagan Pinang isu seperti ini lesu.

Ya, rasuah adalah suatu jenayah. Namun inilah Malaysia dan bukan sahaja Malaysia silap - silap satu dunia juga begitu. Isu ekonomi lebih dekat dengan kita. Isu mereka yang tertindas teruk di bawah sesuatu regim dekat dengan kita. Rasulullah s.a.w mendekati hamba abdi yang teruk ditindas. Apabila mereka mula dekat dengan Baginda s.a.w barulah Baginda s.a.w menyebarkan dakwahnya. Sesuai dengan keadaan itu. Malaysia, isu sekarang adalah isu ekonomi. Saya ulangi, ISU EKONOMI. Jika kita gagal menyakinkan mereka yang kita bersungguh menyelamatkan ekonomi kita jangan haraplah mereka akan mendekati kita. Contoh di Bagan Pinang. Mana mungkin selama ini PR yang menikmati undi kaum bukan Melayu dengan begitu cemerlang akhirnya kalah di semua peti undi yang melibatkan kaum tersebut. Kerana apa? Kerana isu yang dekat dengan mereka gagal dimainkan dengan baik. Jangan nafikan.

Saya hanyalah anak muda yang biasa sahaja. Yang hanya tahu berseronok sahaja. Tapi saya dan teman - teman juga mengambil tahu isu yang melibatkan negara. Tapi apabila kami sendiri turun ke sana, melihat jentera penerangan yang agak kurang menerangkan isu - isu seperti yang saya terangkan, kekalahan dapat dirasakan. Saya bukannya cerdik pandai politik. Tapi orang bukan cerdik pandai inilah yang lebih dekat dengan masyarakat daripada mereka yang hanya tahu berforum, pergi melancong ke luar negara sana - sini. Tapi realitinya, satu habuk tidak difahami.

Kalah bukan bererti perjuangan sudah tamat. Kalah hanyalah untuk kita merenung diri kita balik. Apakah sudah cukup kita menaikkan taraf rakyat atau cuba sedaya - upaya menaikkan taraf hidup rakyat?

JIKA KITA TERUS BERUSAHA, PERCAYALAH DAN INSYAALLAH...PRU 13 BN TUMBANG SATU SEMENANJUNG!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JANGAN JADI BACUL DENGAN TAK MELETAKKAN NAMA SENDIRI ATAU SAMARAN KETIKA HENDAK MENINGGALKAN KOMEN DI BLOG INI..ORANG YANG BERSELINDUNG DENGAN TANPA NAMA ORANG YANG TIDAK BERANI MEREMPUH KEBENARAN. JADI BLOG INI AKAN MENYIARKAN KOMEN - KOMEN ORANG YANG BERDAFTAR SAHAJA.